O čaji

Účinné látky čaje

Na zeleném čaji se nejvíce cení vysoký obsah rostlinných polyfenolů, které jsou hlavními nositeli antioxidačních účinků, což znamená, že likvidují volné radikály, a ochraňují buněčné struktury a makromolekuly před oxidačním poškozením. Dále polyfenoly odbourávají mnoho karcinogenních a toxických látek, což má za výsledek, jak už bylo řečeno, snížení rakovinotvorného bujení a zánětlivých onemocnění. Nejprospěšnějším z rostlinných polyfenolů, který disponuje převážnou měrou těmito kvalitami je katechin. Ten je taky klíčovým zdrojem chuti čaje. Nejvíce tohoto druhu polyfenolu se nachází v čajích pěstovaných ve vysokohorských oblastech. Právě Katechin také v závislosti na svých vlastnostech snižuje hladinu cholesterolu, redukuje tuk v těle, je prevencí proti virovým onemocněním.

 

Theanin

Čajovník obecně je jediná z rostlin, která produkuje aminokyselinu Theanin. Tato aminokyselina může za odpočinutý, ale bdělý stav člověka při jeho popíjení. Theatin sám o sobě je sladký, spolu s nahořklou chutí Katechinu dohromady vytváří jednotlivé chutě čajů od více hořkého, kde je větší obsah Katechnu, po sladší s větším obsahem Theaninu.

Katechin spolu s vitaminem C a vitaminem E posilují imunitní systém. Zelený čaj obsahuje vitamin C uchovávaný v lístcích i po spaření horkou vodou. Po přelití se do obsahu čaje ještě uvolní vitaminy B1, B2, P a právě vitamin E.

Kofein

Zelený čaj obsahuje kofein (dříve označovaný jako tein), ovšem ne v tak vysokém množství jako káva, proto je vhodnější jako simulant. Nejen, že posiluje pocity vnímavosti bdělosti, ale pomáhá i s redukcí tuku. Mezi druhy s menším obsahem kofeinu patří např. Gunpowder, japonský druh Hódžiča a Genmaiča, více kofeinu obsahují pak druhy Gyokuro, Senča nebo Dračí stuha.

Návykovost kofeinu jako takového prokázána nebyla, i když časní uživatelé velkého množství kávy nebo čaje trpívají neklidem a nespavostí, nebo právě naopak, kofein už pro ně je slabým simulantem, tělo si na jeho přísun tolik zvykne, že po jeho požití se žádné účinky nedostaví. Při přerušení „dávek“ kofeinu, nenastupují žádné abstinenční příznaky jako u tvrdších drog, i když se čaj díky obsahu kofeinu za drogu považuje, i když za velmi mírnou. Zelený čaj obsahuje ve 100 ml nálevu 13 – 50 mg kofeinu, čaj černý pak ve stejném množství minimálně okolo 50 mg, káva od 60 mg až po 350 mg ve 100 ml.

Velké množství vitamínů

Zelený čaj obsahuje mimo vitaminů u velké množství minerálů, jako mangan, draslík a vápník. Mangan je potřebný pro zdravý růst kostí, a při spotřebě 5-6 šálků čaje denně pokryje až 50% potřebné denní dávky manganu. Draslík pomáhá tělu udržet pravidelný tep, je potřebný pro správnou funkci svalů a nervů v těle. 5-6 šálků čaje denně pokryje potřebnou denní dávku tohoto prvku ze 75 %.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *